اکسپلور

وبلاگ تخصصی ژئوفیزیک

اکسپلور

وبلاگ تخصصی ژئوفیزیک

این وبلاگ به مباحث علمی ژئوفیزیکی اختصاص دارد

واژه ی ژئوفیزیک بندرت برای عامه ی مردم دارای مفهوم مشخص و روشنی است و حتی بیشتر افراد تحصیل کرده نیز نمی توانند توصیف دقیقی از این واژه ارائه دهند و بعضا ازآن بی اطلاعند. دانشجویان علوم پایه نیز آشنایی چندانی با این علم ندارند.

بطور کلی ژئوفیزیک را می توان علم تحقیق و تشریح کره ی زمین اعم از درون و بیرون آن، با استفاده از روشهای فیزیکی دانست. این علم را می توان حاصل پیوند علوم فیزیکی، زمین شناسی و ریاضیات دانست. تئوریهای مورد نیاز در این علم بیشتر در زمینه ی فیزیک کلاسیک و کاربردی است. علم ژئوفیزیک با تمام جنبه های فیزیکی زمین و جو آن سر و کار دارد و امروزه تجزیه و تحلیل سایر سیارات نیز در این علم جایگاهی یافته است.

ژئوفیزیک در مفهوم عام خود، بخشهای گوناگونی نظیر فیزیک پوسته ی زمین، اقیانوس شناسی، فیزیک جو یا هواشناسی و فیزیک جو بالا (مغناطیس کره) در بر می گیرد. زیرا هنگام تحقیق و پژوهش در ارتباط با کره ی زمین باید علاوه بر مطالعه ی قسمتهای بیرونی زمین یعنی زمین سخت، پوششهای آبی در سطح و پوشش هوای اطراف آن و تاثیر سایر کرات سماوی بر روی زمین نیز مورد توجه قرار گیرند.

ژئوفیزیک به معنای خاص، بیشتر به مطالعه ی قسمت صلب و سخت لایه ی خارجی زمین اطلاق می شود که به نوبه ی خود به بخشهای متنوع دیگری نظیر ژئودزی، لرزه شناسی، ژئومغناطیس، زلزله شناسی، ژئوالکتریک، فیزیک سنگ و ژئودینامیک تقسیم می گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سعیده شنبه 14 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام
اول.........


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد